"اشپیگل" گزارش داد؛

سردرگمی آلمان در برابر تحولات مصر / برلین نمی داند چگونه باید موضعگیری کند

سردرگمی آلمان در برابر تحولات مصر / برلین نمی داند چگونه باید موضعگیری کند

یک هفته نامه آلمانی در مطلبی خاطر نشان کرد که آلمان هنوز نمی داند چگونه باید به تحولات اخیر مصر و برکناری مرسی واکنش نشان داده و چه خط و مشی را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته نامه "اشپیگل" در مطلبی نوشت: رئیس جمهوری مصر  از قدرت برکنار شده است و ارتش مصر قدرت را در دست گرفته است. سیاست خارجی آلمان هنوز نمی داند چگونه باید به روند توقف دموکراسی در مصر واکنش نشان دهد. اگر اوضاع این کشور بدتر از این شود، امکان توقف کمکهای مالی آلمان به مصر وجود دارد.

"اشپیگل" در ادامه نوشت: محمد مرسی چند ماه پیش در حالی که چهره خندانی داشت، در دفتر صدر اعظم آلمان حضور پیدا کرد. این مرد که یکی از اعضای مهم اخوان المسلمین است، در آن زمان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مرکل برگزار کرد و صدر اعظم آلمان برای مصر آرزوی موفقیت کرده و وعده شراکت در مسیر تحول را به این کشور داد.

حدودا اواخر ژانویه بود که دیدار بین مرسی و مرکل انجام شد. اما حدود شش ماه بعد از این دیدار، مرسی از قدرت برکنار شد و کودتای ارتش، اسلامگراها را از کاخ ریاست جمهوری بیرون راند.

"روپرشت پولنز"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی در پارلمان آلمان چنین وضعیتی را شرایطی سخت برای سیاست خارجی آلمان ارزیابی کرده و اظهار داشت: دولت مرسی که اخیرا مور انتقادات زیادی قرار گرفته است، بالاخره زمانی با رای اکثریت مصریها انتخاب شد.

وی افزود: غرب که مدل حکومت مشروعه و دموکراسی خود را به عنوان نمونه ای به جهان عرب عرضه کرده است، نمی تواند به سادگی در برابر تحولات مصر واکنش نشان داده و اقدامات ارتش را تمجید کند.

"اشپیگل"، در بخش دیگری از این مطلب نوشت: غرب امیدوار است که ارتش مصر، موضع محتاطانه ای را در پیش گیرد و اخوان المسلمین نیز مسیر افراط گرایی را دنبال نکند. برلین بسیار نگران است.

وزیر امور خارجه آلمان اخیرا برکناری مرسی را شکست سختی برای دموکراسی در مصر ارزیابی کرده و درخواست کرده است که این کشور هر چه سریعتر به نظم منطبق با دموکراسی برگردد.وی همچنین تاکید کرده است که هیچ گروه اجتماعی در مصر نباید از جریانهای سیاسی کنار گذاشته شود.

به نوشته "اشپیگل"، برلین و واشنگتن تلاش می کنند تا یک خط و مشی واضحی را در قبال مصر و تحولات آن پیدا کنند. بزرگترین نگرانی این دو کشور این است که دستگیریهای گسترده، شکنجه و کشتار از طرف ارتش مصر صورت بگیرد.  برلین نگران این مسئله است که چنین شرایطی به جنگهای شهروندی در مصر منجر شده و غرب را گرفتار چالش اخلاقی سختی کند.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه محمد مرسی در زمینه سیاست خارجی، برای غربیها فردی قابل احترام بود، در بخش دیگری از این مطلب نوشت: از زمان برکناری مرسی و به قدرت رسیدن مجدد ارتش در این کشور، سیاست خارجی غرب در برابر چالش جدیدی قرار گرفته است. حالا چه اتفاقی برای کمکهای  مالی غرب به مصر می افتد؟

حدود 100 میلیون یورو کمکهای مالی تحت عنوان شراکت برای تحول، از طرف آلمان به کشورهای درگیر بهار عربی و به خصوص به مصر جریان دارد، که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

نویسنده آورده است حالا در این راستا آلمان در برابر آزمون سختی قرار گرفته است. "روپرشت پولنز" بر این عقیده است که اگر تصور ما بر این باشد که مصر، گرفتار جنگهای شهروندی شده و یا یک دیکتاتوری تحت حمایت ارتش بر آن حاکم می شود، دیگر نمی توانیم به رویکرد سیاسی شراکت خود برای تحول در مصر ادامه دهیم و باید اهداف خود را از نو تعریف کنیم. این شراکت، ابزاری برای دستیابی به هدف است و هدف ما این است که به مصر در مسیر برقراری دموکراسی و حکومت مشروعه کمک کنیم.

پولنز با ابراز امیدواری درباره اینکه یک روند متعادلی در مصر دنبال شود، ارتش را کمک کننده ایده آلی برای تولد دموکراسی در یک کشور ندانست.

کد خبر 2091355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha